5
مركز علمي كاربردي سازه هاي سنگين مازندران - اهداف/چشم انداز
شنبه ١٠ اسفند ١٣٩٨
منو اصلی
اهداف/چشم انداز
  1. بسمه تعالی

     

    دفتر برنامه­ريزي درسي؛ آموزش­هاي غير رسمي علمي ـ‌ كاربردي را در قالب " تك پودمان"  و" آموزش­هاي عالي كوتاه مدت" تعريف نموده و براي تك پودمان­ها نيز سه قالب زير را با شرايط و ويژگي­هاي مشخص تعريف نموده است:

    پودمان­هاي مهارتي: شكلي از آموزش هاي منفصل مي باشد كه در آن مهارت هاي يك شغل  در قالب يك پودمان مستقل به فراگيران آموزش داده مي شود. ورودي آن داراي مدرك ديپلم و در سطح شغلي كاردان (تكنسين) يعني تعميركار، سرويس كار، بهره بردار و اپراتور تعريف و منجر به صدور مدرك غير رسمي (گواهينامه پايان تك پودمان مهارتي) مي شود. به عبارت دیگرشكلي از آموزش­هاي منفصل است كه براي احراز يك شغل در سطوح شغلي كارداني و با حداقل مدرك ديپلم به عنوان ورودي تعريف مي­شوند.

    پودمان­هاي تخصصي شكلي از آموزش هاي منفصل مي باشد كه در آن تخصص هاي يك شغل در قالب يك پودمان مستقل به فراگيران آموزش داده مي شود. ورودي آن حداقل داراي مدرك فوق ديپلم و در سطح شغلي كارشناسي يعني طراح، سازنده، تحليل گر، برنامه ريز و ... در يك حوزه شغلي خاص و يا كارشناسي ارشد و بالاتر با توانمندي هاي مذكور ولي به صورت فرابخشي تعريف و منجر به صدور مدرك غير رسمي (گواهي نامه پايان تك پودمان تخصصي) مي شود.

    دوره PE (مهندسي حرفه­اي) تعريف و ويژگي هاي اين دوره همانند تك پودمان تخصصي است ولي ورودي آن فارغ­التحصيلان گروه فني و مهندسي دانشگاه­ها و حوزه شغلي آن در ارتباط با بخش صنعت نظام علمي ـ‌كاربردي مي­باشد.

     

    آموزش­هاي عالي كوتاه مدت  میزان ساعت آموزشی آن كمتر از 100 ساعت بوده و در راستاي پوشش بخشي از مهارت­ها و توانايي­هاي يك شغل ، به صورت ساعتي تعريف مي شود.شرايط و طول اجرای دوره منعطف مي باشد.

     

    نکات قابل توجه در تدوین تک پودمان ها

    تک پودمان اعم از مهارتی،تخصصی و مهندسی حرفه ای می بایست به ایجاد  یک شغل خاص و یا افزایش تخصصی مبتنی بر نیازهای بازار کار منجر شود. لذا در تدوین تک پودمانها از موضوعات کلی و عمومی که منجر به ایجاد شغل نمی شود پرهیز گردد.

    شرایط افراد هدف (فراگیران) تک پودمانها برای هر پودمان ذکر شود، مانند مدرک تحصیلی (دیپلم ،فوق دیپلم،لیسانس و...)، سوابق کاری و ...

    چنانچه گذراندن پودمان مستلزم گذراندن آموزشهای خاصی است؛این آموزشها می تواند به عنوان دروس پیشنیاز در فرم مربوط پیشنهاد گردد.

    تك پودمان ها در قالب نظام «واحدي ـ ساعتي» تعريف شوند و جهت گيري ساعت دروس براساس جهت گيري موجود در نظام علمي ـ كاربردي باشد

    زمان اجراي تك پودمان ها، به دو صورت تمام وقت و پاره وقت در يك بازده زماني حداقل و حداكثر تعريف مي شود.

    علاوه بر ارزيابي هر درس از هر پودمان نيز ارزيابي به عمل مي آيد.

    حداقل ساعات اين پودمان­ها 144 ساعت و حداكثر آن 416 ساعت مي­باشد ؛ ساير شرايط در قالب فرم­هاي مورد نظر تدوين شده است.

     

    مزایای دوره های آموزشی غیر رسمی

    نظام ساعتي در مقايسه با نظام واحدي دسترسي به هدف دقيق تر و خطاي آن كم تر است (اشل يك ساعتي در مقابل اشل 16 ساعتی (يك واحد))

    برنامه ريزي دقيق تر، هزينه كم تر، سرعت آموزش بيشتر

    انعطاف پذيرتر

    رعايت اصل پرهيز از زياد آموزي و كم آموزي

آخرین اخبار
ظرفیت تبادلات علمی بین المللی در دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد می شود
به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی کرمان، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم جشن دانش آموختگان این استان از ایجاد ظرفیت های جدید در این دانشگاه طی سال جاری خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه امسال در دانشگاه علمی کاربردی ظرفیتی ایجاد شد تا دانشجویان این دانشگاه بتوانند در تبادلات علمی بین المللی شرکت کنند.
 ٢٣:٥٣ - يکشنبه ١٥ دی ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
بازدید معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور از مرکز نواوری نوور
جناب آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از مرکز نواوری نوور بازدید نمودند
 ٢٣:٢٤ - يکشنبه ٣ آذر ١٣٩٨ - نظرات : ٠متن کامل >>
دستورالعمل نیازسنجی دعوت به همکاری متقاضیان تدریس سال ۹۸، به واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی ابلاغ شد
مدیرکل امور پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی از مرکز نوآوری نوور بازدید کرد
در سطح بندی سال جدید، بیش از دویست مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور ارتقای سطح داشتند

عضویت در سرویس خبری

نام :   
ایمیل :   
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1701
 بازدید امروز : 22
 کل بازدید : 2982997
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/0781